Revista Agata Literară este o publicație periodică a editurii Agata, care însumează cele mai valoroase și proeminente propuneri de texte originale, extrase din opere extinse, debut literar, creații actuale de tip satiric, ficțiune, impresii și expresii vizuale, puncte de vedere.

Umbre (Fantomele trecutului), Partea întâi – Lili – Capitolul 3

Publicat de Cezar C. Viziniuck, 17 februarie 2014

Când ajunsese la familia Poponea, Maricica îl primi în ușa bucătăriei de vară, de unde se răspândea un puternic miros de mâncare. Îl conduse în „casa mare”, cum îi spunea ea casei de curat. Într-o cameră în care numai popa mai intra de Crăciun și Bobotează, totul era străin; rece; nefamiliar nici chiar pentru proprietari. Camera era mobilată abundent, fără gust. Un pat cu studio în partea dreaptă; în fund, … Continuarea


Umbre (Fantomele trecutului), Partea întâi – Lili – Capitolul 2

Publicat de Cezar C. Viziniuck, 16 februarie 2014

Venise în România la insistențele părinților lui pentru a face cunoștință cu locurile în care se născuse și trăise aproape un an, când, o soră de-a bunicului său, tatăl tatălui său, murise în Australia. Aceasta plecase imediat după război și nu se mai întorsese în țară. Soțul ei, un polonez, fost ofițer SS, se ascundea de consecințele războiului și, cu numele schimbat, se stabiliseră în statul australian Queensland rupând orice … Continuarea


Minus treizecişitrei

Publicat de Ştefan Serşeniuc, 15 februarie 2014

– Îmi pare că te cunosc de undeva. – Eu ştiu? – Eu nu uit nimic, nu ştiu de ce, dar îmi aduc aminte totul. Perfect! – Am fost învăţător la P.A., poate de acolo mă ştii. – La P.A.? Nu cred, n-am fost niciodată acolo, eu m-am născut la Saskatoon şi nu prea am umblat, nu prea-mi place să călătoresc. Totuşi, ştii, eu de când am ieşit la pensie … Continuarea


Umbre (Fantomele trecutului), Partea întâi – Lili – Capitolul 1

Publicat de Cezar C. Viziniuck, 14 februarie 2014

Se coborî din mașina de teren închiriată. Trase adânc aer în piept și privi portița din lemn vopsită în crem. Soarele primăvăratec îi mângâia cu razele sale călduțe creștetul. Ultima oară când văzuse această portiță era verde, un verde deschis ca iarba fragedă și i se păru acum că nici nu mai era aceeași, ci alta făcută după chipul și asemănarea celeilalte. „Asta e!” își spuse. „Ce mai contează poarta … Continuarea


Medalia

Publicat de Ştefan Serşeniuc, 13 februarie 2014

Medaliile sunt importante pentru importanţa pe care le-o dăm noi. Nu poţi să spui că un cerc sau o cruce cu o fundiţă roşie şi cu scrisul ”gloria eternă”, sau mai ştiu eu ce chestii de înfumurat purtătorul, are vreo valoare în ea însăşi. Costa mai mult o broşă de la vreo firmă fancy italiană decât o medalie virtuoasă. Cruci legate de gât, cu cap de mort şi din oţel … Continuarea


N-am timp

Publicat de Ştefan Serşeniuc, 3 februarie 2014

Cum câstigi timp? Ca să câştig cât mai mult timp, beau multe cafele. La cinema, cât timp văd filmul, mă sărut cu vecinii de scaun şi aşa rezolv problema cu idilele. Deh, toţi am avut câte una. Mă grăbesc, sunt în mişcare continuă, stau atent, cu ochii pe clepsidră să văd ce oră e. Sunt trist şi vesel în acelaşi timp, e mai economic, se risipeşte mai puţin. Intru în … Continuarea


Între comerţ şi poezie

Publicat de Alexandru Calmâcu, 2 februarie 2014

Data: 15 ianuarie 2014, ora 11,00. Locul: un liceu de prestigiu din Bucureşti. Decorul: o sală de clasă, catedră, bănci, scaune şi cuiere. Personaje: profesor de română, 26 de elevi (15 băieţi şi 11 fete), clasa a XI-a, profil mate-info. Fond sonor: râsete, şuşoteli, un foşnet de pungă cu pufuleţi, apoi un sunet prelung, venit de la o sonerie instalată pe hol. Vestimentaţia: blugi de firmă, negri şi albaştri, tricouri … Continuarea


Limbajul adolescentin

Publicat de Ana-Maria Dudău, 29 ianuarie 2014

J. Piaget corelează adaptarea cu învăţarea şi inteligenţa, care se exprimă prin asimilare şi acomodare. Fenomenul devine deosebit de activ când adolescentul manifestă o motivaţie corespunzătoare pentru învăţare. Sporeşte capacitatea decodificării de cunoştinţe, imagini şi reprezentări. Formele învăţării organizate se menţin, dar şi învăţarea incidentală se amplifică sub presiunea exploziei informaţionale. Memoria de lungă durată se organizează prin acumulări şi stocuri de informaţii, cu ajutorul algoritmilor de de organizare. ceea … Continuarea


Contopire

Publicat de Luisa Neruţ, 28 ianuarie 2014

E noaptea fulgilor de nea… Tăcerea-mprăştie mister, Doar aburii blânzi din cafea Colindă timpul auster În rondul defilării văd Figuri ce-adulmecă gândiri, Rotirea-n care mă-ntrevăd Izbeşte ochiu-n definiri Ecoul pare o priceasnă Ce- `nalta sufletul spre cer, Zborul orbeşte dorul – caznă – Ce-a fost mai ieri…azi, toate pier! E noaptea fulgilor de nea… Erup dorinţele şuvoi, Doar noi şi Spheers la o cafea Şi ninge blând cu-n basm în … Continuarea


Metafora – între inerţia tradiţiei şi modernitate

Publicat de Ana-Maria Dudău, 27 ianuarie 2014

Începând cu barocul, metafora devine ostentativ nemotivată de termenul de intersecţie semică. Modernitatea temperează gustul baroc al alăturării contrariilor, dar adânceşte poetica aruncării de „poduri” peste laturile îndepărtate ale imaginaţiei (acesta este şi rostul poetului, după Odisseas Elitis). Suprarealismul constituie apogeul relaţionării poetice prin metaforă: „Pământul e albastru ca o portocală”. Metafora modernă nu se naşte din necesitatea de a reduce necunoscutul la cunoscut. Ea realizează marele salt de la … Continuarea